Experiența unui turn de apă | interviu

oana-matei_orasul-vizibil-2016_turn-de-apa_cluj

 

Am urcat în turn după Oana și am primit răspunsuri la înălțimea așteptărilor. Cu și despre Orașul Vizibil, clădiri utilitare, provocări și turnul de apă ca instalație artistică. La Armătura.

Răspunsurile-s mai jos. În două scroll-uri și 3 întrebări.

 

 

Spune-ne câteva ceva despre tine și proiectele anterioare și decizia de a transforma o clădire utilitară (turn de apă) într-o experiență.

Despre mine nu ar fi multe de spus. Consider că prin tot ceea ce fac, învăţ lucruri noi şi atunci caut ca fiecare proiect să fie diferit faţă de cel dinainte.
Acesta a fost primul proiect coordonat în totalitate de mine. Prin urmare, am învăţat o groază de lucruri noi şi am avut propria mea experienţă cu un turn de apă.

Care a fost cea mai mare provocare în acest proiect?

Cea mai mare provocare în acest proiect a fost îmbinarea conceptului cu realitatea dată, mai exact, încercarea de a păstra în prim plan povestea, în ciuda lucrurilor lipsite de suflet şi reale în acelaşi timp: normele de siguranţă care trebuiau respectate, frigul de-afară, micile detalii pe care nu am avut cum sau când să le pun la punct.

Cum ai reușit să conectezi turnul de apă cu cele două părți și 3 acte, dar și cu publicul din Cluj sau angajații de la Armătura?

Turnul are propriul dialog cu oraşul, prin simpla lui prezenţa. Cred că spaţialitatea turnului (interioară şi exterioară) este de sine stătătoare.
Eu pur şi simplu mi-am imaginat vizual şi auditiv o poveste – un posibil dialogu cu turnul și am încercat să traduc asta într-un limbaj.
Între turn, expoziţie şi vizitator, a fost alt dialog, mai mult sau mai puţin similar cu al meu şi, cu siguranţă, o experienţă spaţială destul de interesantă.
Cât despre angajații fabricii Armătura, cel puţin cei cu care am reuşit să vorbesc, turnul pare a fi unul din obiectele de care se izbesc în fiecare zi, asemeni cănii de cafea sau de ceai dimineaţă. Pentru ei e firesc ca el să fie acolo şi nu mai reprezintă interes sau curiozitate.

De ce ai ales să-l citezi pe Shakespeare în turn?

Nu e vorba de Shakespeare în mod special, ci de ceea ce el spune “ There are more things in Heaven and Earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.”
Dacă primele două “acte” ale turnului erau legate de un anumit context, mi se pare că citatul este o concluzie. Mi se pare că toţii avem nevoie de o concluzie după o experienţă.