Expoziția Orașul Vizibil 2016

Expoziția Orașul Vizibil 2016 cu tema ”Resemnificare” prezintă proiecte de intervenție urbană care contribuie la resemnificarea unor spații sau a unor utilizări ale spațiului public. Printr-un proces de transfer de înțelesuri, resemnificarea reflectă și ajută mutația culturală, și prin aceasta contribuie la producția socială – procesul fiind relevant pentru relațiile noastre pe toată scara dintre interuman și global. Resemnificarea este ingineria genetică a înțelesului. Lucrările propuse apropriază texte și semnificații din alte timpuri, spații și sisteme ideologice și le inserează în cotidianul colectiv, pentru a înțelege mai bine cum funcționăm și, mai mult decât atât, pentru a construi ceea ce înțelegem atunci când spunem: viitor.

Artiștii și lucrările din expoziție sunt:

Blajin | Val-Vârtej
_mg_0837webO instalație narativă creată pentru a ne aduce aminte de avioanele de hârtie pe care le făceam în copilărie, cu gândul la zbor și joacă. Val-Vârtej este un personaj plămădit de Blajini, ființe fictive la rândul lor, din pagina unui caiet de schițe de pe o altă planetă, sub forma unui avion de hârtie care odată ajuns pe Pământ a devenit o jucărie supradimensionată. Val-Vârtej este și un obiect funcțional – o băncuță pentru cei care se plimbă pe Cetățuie și caută un loc de popas. Povestea lui Val-Vârtej este istorisită printr-o bandă desenată.
Locație: Dealul Cetățuie, zona verde de lângă aleea pietonală de pe primul terasament (de sus) paralel cu Str Drăgălina
Lansare: 7 decembrie, ora 14.00

Oana Matei | Experiența unui turn de apă (în 2 părţi şi 3 acte)
ov-2016-turn-de-apa-0022webDezactivate o dată cu prăbușirea industriei grele, turnurile de apă au rămas elemente reper ale peisajului urban. Oare câți dintre noi au avut ocazia să trăiască experiența unui turn de apă? Oana Matei ne ghidează în explorarea Turnului de Apă al Fabricii Armătura, de la intrarea prin ușița metalică, pănă în buricul bazinului de apă și înapoi. Instalația redă, prin fotografie și text, poveștile a trei oameni care lucrează în secțiile principale ale Fabricii Armătura și, prin sunet, ambianța sonoră a fiecărei secții.
Locație: Turnul de Apă al Fabricii Armătura
Program de vizitare: 7 decembrie, 14.00-16.00, 30 noiembrie – 2 decembrie

Sütő Zsolt | Sound City Remix
zsPe parcursul unei săptămâni, Sütő Zsolt explorat și a înregistrat sunetele orașului. Într-un proces de înREgistrare, REciclare, REmixare a deșeurilor sonore proiectul realizează o REsemnificare a ambientului sonor al orașului într-un demers situat între artă și ecologie, individual și colectiv, material și imaterial. Materialul rezultat poate fi ascultat online și experimentat sub forma unei instalații audio.
Instalație audio: Fabrica de Pensule, lobby parter, 7-14 decembrie
Stream: https://soundcloud.com/demianblade/sets/radio-klauzen
Audiție publică: joi, 8 decembrie, 20.00 la Casa Bōdhisattva, str. Gutinului nr 11., etajul 2.

Claudiu Cobilanschi | Who will shoot JR?

altart_orasul-vizibil_2016-1Privirea îmbătrânită a lui Larry Hagman, interpretul personajului JR Ewing ne urmărește cu înțeles de pe clădirea Fabricii de Pensule. Prin imaginea lui JR, Claudiu Cobilanschi re-semnifică dorința de profit și de lux, mitul fondator al capitalismului. ”Pe la inceputul anilor ’80 serialul Dallas făcea deliciul telespectatorilor romani. Deși intenția prezentării serialului la televiziunea socialista era să ne convingem vâzând “cu ochii nostri” cat de putred e capitalismul, efectul a fost opus. Cu toții ne-am imaginat trăind capriciile familiei Ewing. După 1990, am revăzut serialul, meme-urile au revenit și și-au remarcat forta de persuasiune. Turbo-Capitalismul autohton își căuta propriile narative. Cine nu era JR atunci? Cine nu si-ar fi dorit sa aiba probleme pe care milionarul Ewing le rezolva cu abilitatea unui escroc international? Suntem inconjurati de tot felul de JR și nimeni nu-i amenință.”
Locație: Fabrica de Pensule, mash pe cădire

Kopacz Kund | Masa critică 
altart_orasul-vizibil_2016-kopacz kundIntervenția presupune instalarea unei mese de ping pong de beton în Parcul Feroviarilor, cu intenția de a re-semnifica unul dintre elementele fericite ale vieții cotidiene în ”fostul” bloc estic. Alegerea mesei de ping pong este în egală măsură simbolică și utilitară. În perioada războiului rece, ping pongul era sportul care aducea față în față, în mod pașnic, reprezentanți ai puterilor oponente. Prin inserarea mesei în Parcul Feroviarilor autorul caută să creeze un pretext de reapropriere a parcului, dar și un obiect sculptural minimalist și contrastant.

Cele cinci lucrări au fost selectate în urma unui concurs public de proiecte. Membrii juriului au fost Diana Marincu – curator, Eugen Pănescu – arhitect, Oana Buzatu – expert comunicare/Primăria Cluj-Napoca, István Szakáts – curator, Rarița Zbranca – manager cultural.

Inițiat în 2010, Orașul Vizibil abordează incremental, prin procese culturale şi sociale, diferite aspecte ale viețuirii urbane, cu intenția de a imagina și testa modele de dezvoltare sustenabilă ale mediului urban și ale interacțiunilor sociale care îl definesc. Proiectul propune regândirea modurilor de acces, utilizare şi control ale spaţiului public.

”Orașul Vizibil” este organizat de Fundația AltArt. Proiect realizat cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca. Orașul Vizibil face parte din proiectul ”Create to Connect” derulat în perioada 2013-2018 de Fundația AltArt împreună cu Bunker Ljubljana (Sl), Artsadmin (GB), Arts and Theatre Institute (CZ), Empresa de Gestao de Equipamentos e Animacao Cultural (PT), Parc et Grande Halle de la Villette (FR), Rotterdamse Schouwburg (NL), Santarcangelo dei Teatri (IT), Stichting Noorderzon Groningen (NL), Walking Theory (RS), cu sprijinul financiar al programului Cultura 2007-2013 al Uniunii Europene.

Fotografii/imagini: Roland Váczi, Zsolt Sütő, Claudiu Cobilanschi, Kund Kopacz